I.
Charakterystyka obecnego obszaru działania OT w Kielcach.
Telekomunikacja Polska S.A. Obszar w Kielcach obejmuje
zasięgiem swojego działania obszar byłego województwa kieleckiego.
Świadczy swoje usługi ponad 264 tysiącom abonentów
telefonicznych. Podlegają mu Rejony Obsługi Klientów: Kielce Miasto,
Kielce Teren, Busko-Zdrój, Jędrzejów, Sandomierz,
Ostrowiec Świętokrzyski, Skarżysko-Kamienna i
Starachowice.
II. Aspekt historyczny.
Pierwsza informacja o wynalezieniu telefonu pojawiła się w regionie na
łamach "Gazety Kieleckiej" w roku 1877. Pierwsza instalacja
telefonu w Kielcach została wykonana 13 marca 1878r. w browarze Ludwika
Stumpfa. Łączył on kantor zakładu z mieszkaniem właściciela.
Pierwszy aparat publiczny w Kielcach został zainstalowany na początku
XX wieku w cukierni Kazimierza Smoleńskiego. Zgodnie z opisami
archiwalnymi umiejscowiono go w pobliżu drzwi wejściowych. Był on około
dziesięciu razy większy od dzisiejszych aparatów. Zachowany został również
pierwszy spis abonentów kieleckiej sieci telefonicznej z roku 1912, w
którym znajduje się 183 użytkowników. Spis obejmuje firmy,
warsztaty, cukiernie, hotele i domy mieszkalne.
III.
Ważniejsze daty w rozwoju kieleckiej telekomunikacji:
- 1956 rok - oddanie do eksploatacji automatycznej
centrali telefonicznej systemu Strowger Kielce -Śródmieście,
- 1980 rok - włączenie do ruchu pierwszej
centrali telefonicznej systemu Pentaconta
w Kielcach (osiedle Czarnów),
- 1986 rok - wybudowanie automatycznej centrali międzymiastowej
ACMM systemu PC GCI w Kielcach,
- 1992 rok - oddanie do eksploatacji pierwszej w
województwie kieleckim węzłowej elektronicznej centrali cyfrowej
ALCATEL w Starachowicach o pojemności 10 000 NN,
- 1993 rok - oddanie do ekspoloatacji
elektronicznej automatycznej centrali międzymiastowej ACMM systemu
Simens EWSD wraz z koncentratorami abonenckimi w Kielcach.
Efektem zmian strukturalnych
- powstania TP S.A.w 1992 roku, stał się znaczący awans kielecczyzny
w zwiększeniu liczby stacji telefonicznych, o czym świadczy blisko
dwukrotny przyrost liczby abonentów w ostatnich latach: z około 100
000 w roku 1992 do ponad 264 000 w roku 2000.
Dzięki rozbudowie i
modernizacji infrastruktury tut. Zakładu Telekomunikacji, prowadzonej
z zastosowaniem nowoczesnych central elektronicznych i systemów
techniki światłowodowej,
w sposób znaczący ulega poprawie jakość świadczonych usług. W roku
1999 całkowicie zautomatyzowano sieć telekomunikacyjną w obszarze ZT
Kielce poprzez wymianę na cyfrowe wszystkich central ręcznych,
funkcjonujących do tej pory w niektórych miejscowościach.
IV. Ważniejsze
wydarzenia związane z wprowadzaniem nowych usług i poprawą jakości.
- Rok 1994 - uruchomienie systemu automatycznego
rozliczania abonentów SARA.
- Październik 1995 - uruchomienie systemu
Scentralizowanego Biura Napraw, obsługującego obecnie ponad 100
tys. abonentów ZT Kielce.
- Rok 1996 - uruchomienie dostępu do sieci
INTERNET na terenie całego województwa.
- Styczeń 1997 - uruchomienie w Kielcach węzła
sieci POLPAK-T.
- Rok 1997 - początek świadczenia usług dostępu
do sieci ISDN w Kielcach.
- Rok 1999 – pełna automatyzacja połączeń
telefonicznych na całym obszarze ZT Kielce.
Celem działania Obszaru
jest pełna obsługa klienta i zaspokojenie podstawowych, powszechnych
potrzeb telefonicznych, a także wzbogacenie sieci o nowe usługi.
Obszar oferuje bogatą gamę
usług telekomunikacyjnych, między innymi w zakresie:
·
telefonii miejscowej, międzymiastowej i mędzynarodowej
·
usług telegraficznych i biurofaksowych
·
radiokomunikacji ruchomej 160 MHz i stacjonarnej
·
połączeń telefonicznych bezpłatnych typu Linia
Bezpłatna 800 i Poland-Direct
·
kompleksowych usług związanych z projektowaniem i
wykonawstwem robót telekomunikacyjnych oraz z ofertą sprzedaży urządzeń
·
dzierżawy łączy telekomunikacyjnych i kanalizacji.
dostęp do:
n
usług
Octopus ISDN
n
sieci
transmisji danych POLPAK-T
n
usług
poczty elektronicznej POLKOM
n
telefonii
komórkowej
n
sieci
INTERNET
n
usług
sieci inteligentnej